Blog

Wij begrijpen dat je als ondernemer dagelijks tegen financiële vraagstukken aanloopt die de boel vertragen. Blijf via onze blogs op de hoogte van belangrijke onderwerpen, wijzigingen en trends in de financiële sector. We plaatsen regelmatig nieuwe berichten over van alles wat te maken heeft met accountancy, boekhouding en het ondernemersleven.

Hoe meer opdrachten binnenhalen als zelfstandige? 5 tips

Bent u kortgeleden gestart als zelfstandig ondernemer en zoekt u nieuwe zelfstandig opdrachten? Het vinden van nieuwe (freelance) opdrachten en klanten is als startende ondernemer noodzakelijk. Naast netwerken zijn er nog veel andere manieren waarop u opdrachten kunt vinden, zoals via speciale websites of adverteren via social media. In dit artikel bespreken we vijf handige tips die u als (startende) zelfstandige helpen met het vinden van nieuwe opdrachten en klanten.

Cloud Boekhouden: de voor- en nadelen

Gebruikt uw bedrijf nog de traditionele manier van boekhouden? Werkt u nog steeds met eindeloze spreadsheets? De manier van boekhouden is de afgelopen jaren ontzettend snel veranderd. De traditionele manier van boekhouding vertraagt werkzaamheden alleen maar en is inmiddels flink verouderd. In deze blog gaan we dieper in op de voordelen (en nadelen) van cloud boekhouden.

Hoe lang administratie bewaren van mijn bedrijf?

Een goede administratie helpt u niet alleen beter op weg in uw geldzaken, maar helpt ook om financiële problemen te voorkomen. Het is wettelijk verplicht om als ondernemer de boekhouding te bewaren. Wat u moet bewaren en hoe lang u dit moet bewaren, verschilt per type administratie. Vraagt u zich ook wel eens af wat de beste manier is om uw administratie te bewaren? En bent u benieuwd hoe lang u de administratie nu écht moet bewaren? Lees dan snel verder. We gaan in dit artikel verder in op de fiscale bewaarplicht van administratie voor ondernemers.

Beste boekhoudpakket vinden en vergelijken voor zelfstandig ondernemers

Bent u gestart als ondernemer en heeft u tot nu toe altijd gekozen voor een doe-het-zelf-benadering voor de boekhouding? Voor een bepaalde tijd kan dit prima werken, maar er komt een moment dat er professionele ondersteuning van een boekhoudprogramma en boekhouder nodig is om een geordende en kloppende boekhouding te kunnen blijven voeren. Lees in dit artikel waarom het verstandig is om een boekhoudprogramma te gebruiken en vergelijk welk boekhoudpakket het beste bij uw situatie past.

Aansprakelijkheidsverzekering voor zelfstandig ondernemers in België

Heeft u te maken met beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheid? Er is nog wel eens verwarring over het verschil tussen beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid. Wat houdt aansprakelijkheid in en wat zijn de verschillen tussen de twee soorten aansprakelijkheid? Welke verzekering heb ik nodig en hoe kan ik mijn risico’s als zelfstandig ondernemer beperken?

Hoe en waarom een holding oprichten in België

Overweegt u om een holding, ook wel holdingstructuur genoemd, op te richten? Een holding is niet enkel weggelegd voor grote bedrijven met een ingewikkeld web aan juridische regels. Ook voor kleinere ondernemingen kan het interessant en verstandig zijn om vanaf het begin bij de oprichting van een bv ook een holdingstructuur op te zetten. Op deze pagina bespreken we wat een holding is, waarom een holding oprichten verstandig is en hoe u dit kunt doen.