Vind je boekhouder voor
Kinesitherapie

Vind je boekhouder voor
Kinesitherapie

Boekhouder voor kinesitherapie

Bent u zelfstandig kinesitherapeut? Of wenst u te starten in de kinesitherapie? Dan moet u met enkele zaken rekening houden. Op deze pagina vertellen we meer over het uitoefenen van de titel kinesitherapeut, welke verzekeringen voor u belangrijk zijn en welke boekhoudkundige verplichtingen er bij dit vak komen kijken.

Op deze pagina:

Belang van boekhouding voor kinesitherapeut

Het is als zelfstandig kinesitherapeut ontzettend belangrijk om de boekhouding in orde te hebben. Een nauwkeurige boekhouding is volgens de wet verplicht en geeft u bovendien meer inzicht in de financiële gezondheid van uw praktijk. De regels en wetgevingen binnen deze sector veranderen continu, daarom is een actueel inzicht vereist om snel tot de juiste beslissing te kunnen komen. De boekhouders in ons netwerk houden graag uw administratie op een overzichtelijke manier bij. Zo kan de boekhouder u altijd op zaken wijzen die net wat meer aandacht nodig hebben en kunt u op tijd bijsturen waar nodig.
Boekhouder kinesitherapeut

Hoe start ik als zelfstandige kinesitherapeut?

De meeste mensen die aan de slag gaan als kinesist hebben vooraf een studie in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie gevolgd. Als kinesist bent u namelijk niet alleen een zorgverlener, maar ook een wetenschapper en ‘zorgmanager’. Een groot voordeel is dat u door het personeelstekort in deze branche relatief snel aan werk komt.

Om in België aan de slag te mogen als zelfstandige kinesist, heeft u een visum en erkenning nodig. Deze hoeft u niet zelf aan te vragen: nadat u bent afgestudeerd vallen de erkenning, het visum en het RIZIV-nummer in uw brievenbus. U heeft het RIZIV-nummer nodig zodat patiënten een terugbetaling kunnen krijgen van het ziekenfonds, maar ook zodat u uw prestaties kunt aantonen.

Er zijn enkele zaken die u moet regelen om als zelfstandig kinesist aan de slag te gaan. Denk hierbij aan:

  • Een zakelijke bankrekening openen;
  • Kiezen van een geschikte rechtsvorm;
  • Een vestigingsplaats hebben;
  • Een ondernemingsnummer aanvragen bij een erkend ondernemingsloket;
    • Vervolgens wordt uw onderneming opgenomen in de KBO;
  • Verzekeringen en marketing regelen;
  • Opzetten van boekhouding en administratie, regel dus uw boekhouder.

Kiezen voor een eenmanszaak of vennootschap als zelfstandig kinesist?

Start u met een eigen praktijk en moet u nog de keuze maken of u voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest? We hebben hieronder de voor- en nadelen van zowel een eenmanszaak als vennootschap voor u uitgelicht.

Eenmanszaak voordelen:

  • U heeft weinig administratieve en boekhoudkundige verplichtingen.
  • U kunt snel beginnen en makkelijk beslissingen nemen.

Eenmanszaak nadelen:

  • Uw inkomsten worden belast via de personenbelasting. U kunt dus niet genieten van de lagere tarieven van de vennootschapsbelasting (Vpb).
  • U wordt onbeperkt aansprakelijk gesteld.

Vennootschap voordelen:

  • Uw vennootschap heeft een eigen rechtspersoonlijkheid.
  • U kunt uw aansprakelijkheid inperken via bepaalde rechtsvormen.
  • De winst van uw vennootschap wordt belast volgens de vennootschapsbelasting, dit is in sommige gevallen fiscaal voordeliger dan de gebruikelijke belasting voor eenmanszaken. Dit hangt onder andere af van de hoogte van uw omzet.

Vennootschap nadelen:

  • U heeft meer administratieve, boekhoudkundige en juridische verplichtingen, wat ook meer kosten met zich meebrengen.
  • Bent u met meerdere vennoten-medici of kinesisten? Dan kan de besluitvorming soms wat lastiger en trager verlopen dan bij een eenmanszaak.

Welke verzekeringen voor kinesitherapeut?

Een zelfstandige kinesitherapeut heeft verschillende verzekeringen nodig, zowel persoonlijke verzekeringen als aansprakelijkheidsverzekeringen. U draagt als kinesist een grote verantwoordelijkheid. We hebben hieronder verschillende verzekeringen opgesomd die belangrijk zijn als u aan de slag gaat als (zelfstandig) kinesist.

Persoonlijke verzekeringen:

  • Het (Sociaal) Vrij Aanvullend Pensioen, premie aftrekbaar als beroepskost. Een kinesist kan een fiscaal voordelig pensioenplan afsluiten (SVAPZ/VAPZ).
  • Verzekering gewaarborgd inkomen, dit geeft een aanvullend inkomen mocht u onverwachts arbeidsongeschikt worden verklaard. Bent u een starter jonger dan 45 jaar? Dan is er de Jonge Carrière-polis met een 15% goedkopere premie.

Aansprakelijkheidsverzekeringen:

  • Beroepsaansprakelijkheid, de polis moet worden goedgekeurd door de Raad van het IAB.
  • Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.
  • Brandverzekering als u de huurder bent van een pand.
  • Verplichte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid bij brand en ontploffing.
  • Arbeidsongevallen als u personeel in dienst neemt.
  • BA-motorvoertuigen als u een auto heeft.
  • Rechtsbijstand DAS Allrisk.

Boekhoudkundige verplichtingen kinesitherapeut

Als zelfstandige kinesist heeft u net wat meer administratieve en boekhoudkundige verplichtingen dan iemand in loondienst. Het beste gaat u vroeg langs bij een boekhouder of accountant, want ze kunnen u onder andere verder helpen het verbeteren van uw inkomsten, het openen van een zakelijke rekening en het kiezen van een geschikte rechtsvorm. We benoemen hieronder een aantal belangrijke boekhoudverplichtingen. 

Boekhouder kinesitherapeut

Btw-aangifte / personenbelasting
Over alle transacties wordt btw berekend, daar is de overheid geïnteresseerd in. Als kinestitherapeut bent u niet onderworpen aan de btw. Wel moet u een personenbelasting indienen bij de overheid. Het verschil tussen de inkomende en de uitgaande btw is wat u uiteindelijk moet afdragen, of terugkrijgt, van de FOD.

Jaarlijkse klantenlisting
De btw-administratie verwacht ook dat u ieder jaar een lijst van belastingplichtige klanten indient, ook wel jaarlijkse ‘klantenlisting’ genoemd. Deze lijst bestaat uit de Belgische btw-nummers van uw klanten aan wie u diensten heeft verstrekt tijdens het vorige kalenderjaar, voor een totaalbedrag van minstens 250 euro (excl. btw).

Let op: sinds 1 juli 2016 is het niet langer nodig om de jaarlijkse klantenlist in te dienen als uw onderneming onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen valt.

Voor zelfstandige kinesisten gaat het hierbij dus vooral om het bijhouden van patiëntendossiers en aangifte van de patiëntenbestanden. Er is een verplichte registratie bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levensfeer.

Fiscaal dagboek
U moet als kinesitherapeut een fiscaal dagboek bijhouden waarin alle ontvangsten en uitgaven worden bijgehouden. 

Tijd en kosten besparen met kinesitherapeut administratie

We begrijpen dat u als kinesist liever bezig bent met het helpen van patiënten en het verzorgen van behandelingen. U krijgt voldoening van een effectieve en vlotte revalidatie bij uw patiënten, en wordt niet zo warm van boekhouding voeren. Door de boekhouding uit te besteden aan een specialist, bespaart u niet alleen een hoop tijd, maar bespaart u bovendien ook kosten! Als u fouten maakt in bijvoorbeeld de btw-aangifte, dan kunt u boetes ontvangen van de FOD Financiën. Dat wilt u liever niet toch?

Boekhouding kinesitherapeut uitbesteden

U vindt bij Boekhouderloket.be eenvoudig een boekhouder voor kinesitherapie. De kwaliteitseisen voor jaarrekeningen en jaarlijkse accountantscontroles zijn hoog. De jaarafsluiting moet kloppend zijn, en dat is ieder jaar weer een hele uitdaging. Het is een strak georganiseerd proces dat gepaard gaat met veel deadlines. Wilt u geen deadlines missen voor jaarcontroles en accountantsverklaringen? De boekhouders en accountants in ons netwerk helpen u graag!

Vul onderstaand formulier in en kom vrijblijvend in contact met maximaal drie boekhouders of accountantskantoren bij u in de regio. U kiest zelf of u wel of niet een samenwerking start met één van de aangedragen partners.