Belang van goede boekhouding in vastgoed en makelaardij
Onze boekhouders die actief zijn in het vastgoed weten precies waar u op moet letten bij het ondernemen als kleine zelfstandige. Uw boekhouder adviseert aan welke regels u moet voldoen, welke ondernemersregelingen er voor u gelden en welke belangrijke aandachtspunten er zijn voor ondernemers in de vastgoedsector. Op deze manier kan uw boekhouder u vooruit helpen met de juiste adviezen en inzichten. Als de boekhouder kansen ziet of als er nieuwe regelgevingen zijn die van invloed kunnen zijn op uw vastgoedonderneming, dan zal de boekhouder proactief contact met u opnemen daarover. Bent u al een tijdje als makelaar aan het werk? Laat dan eens uw financiële zaken controleren door één van onze professionele boekhouders. Wellicht ziet u gunstige aftrekposten of unieke potenties over het hoofd.
Starten als makelaar
Binnen de vastgoedsector zijn veel zelfstandig ondernemers actief. Overweegt u ook om aan de slag te gaan als makelaar? Het enige wat u hoeft te doen is zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en het aanvragen van een fiscaal nummer bij de FOD. Vervolgens heeft u een vastgoedonderneming. In het begin van uw carrière werkt u waarschijnlijk veel vanuit huis. Naarmate u meer klanten ontvangt, kunt u overgaan naar een professioneel kantoor waar u klanten ontvangt en personeel aanneemt. De eerste kosten voor het oprichten van uw eigen makelaardij zijn dus niet erg hoog. Het is belangrijk dat u continu bereikbaar bent, denk dus ook na over het gebruik van een zakelijke mobiel.
Tot slot komt er natuurlijk een hoop administratie en belasting kijken waar u vroeger niet of nauwelijks mee bezig was. U kunt ervoor kiezen om dit zelf te regelen, of door dit uit te besteden aan een professionele boekhouder of accountant bij u in de buurt. Door het uitbesteden van het vastgoed boekhouding houdt u meer tijd over voor het ondernemen, voor het helpen van klanten aan de juiste hypotheekverstrekking, het bijwonen van huisinspecties en ga zo maar door. Vraag gratis en vrijblijvend 3 offertes aan van vastgoed boekhouders bij u in de buurt.
Btw-aangifte doen als makelaar
Het beleggen in vastgoed is populairder dan ooit. Sommigen kopen een pand om deze vervolgens te verhuren, anderen kopen een pand letterlijk als belegging (ze willen het pand met winst doorverkopen). Bij de aan- of verkoop van een bedrijfspand speelt btw een grote rol. Als u een ondernemer voor de FOD bent (btw-ondernemer) dan is de verkoop van een onroerende zaak voor de btw vrijgesteld.
Er zijn wel uitzonderingen op de regel. Gaat het bijvoorbeeld om een nieuw pand (max. 9 jaar oud) of een oud pand? En hoe zit het met vrijgestelde levering? De levering van een nieuw gebouw is altijd belast met btw. Moet u opteren voor de btw of doet u dit samen met de koper/verkoper? Dit laatste kan voordelig zijn, omdat er bij een vrijgestelde verkoop de mogelijkheid is dat de in aftrek gebrachte btw aan de FOD voor een deel moet worden terugbetaald. Dit kan van invloed zijn op de uiteindelijke verkoopprijs.
Btw bij beleggingsvastgoed
Er kan daarnaast sprake zijn van een onbelaste transactie voor de btw. Dit is alleen het geval als er een object wordt verkocht in verhuurde staat. De verhuurovereenkomsten vormen dan samen met het gebouw een ‘algemeenheid van goederen’. Levering van een algemeenheid kan onder bepaalde voorwaarden onbelast van btw plaatsvinden. De koper neemt dan de positie van de verkoper over voor de btw.