Vind je boekhouder voor
Eigen bedrijf starten

Vind je boekhouder voor
Eigen bedrijf starten

Eigen bedrijf starten in Vlaanderen in 2024

Steeds meer mensen dromen ervan om een eigen bedrijf te starten. Wilt u ook aan een nieuw hoofdstuk in uw leven beginnen? Bent u benieuwd met welke belangrijke zaken u rekening moet houden bij het starten van een eigen onderneming? In dit artikel bespreken we redenen waarom veel mensen ervoor kiezen om een eigen bedrijf te starten, welke stappen u moet doorlopen en tot slot hoe wij u hierbij kunnen helpen. 

In dit artikel:
» Waarom een eigen bedrijf starten
» Stappenplan bedrijf starten in Vlaanderen
» Stap 1: Ondernemingsplan en financieel plan
» Stap 2: Ondernemingsvorm kiezen  
» Stap 3: Zakelijke bankrekening openen
» Stap 4: Ondernemingsnummer aanvragen
» Stap 5: Sociaal verzekeringsfonds afsluiten

Waarom een eigen bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf kent verschillende voor- en nadelen. Als u overweegt om een onderneming op te zetten dan adviseren we om eens uw belangrijkste beweegredenen op papier te zetten. 

Kijk of de voordelen opwegen tegen de nadelen en of het de moeite waard is om een eigen bedrijf te starten. We benoemen hieronder een aantal voor- en nadelen van zelfstandig ondernemen.

bedrijf starten
Voordelen eigen onderneming:

  • U kunt zelf uw tijd indelen;
  • U kunt zelf eindbeslissingen nemen;
  • U neemt vakantie wanneer u dat uitkomt;
  • U bent zelf verantwoordelijk voor een product of dienst wat u levert;
  • U beslist zelf hoeveel uren u wilt werken en hoeveel u wilt verdienen.

Nadelen eigen onderneming:

  • U besteedt vaak meer uren dan bij een baan in loondienst;
  • U heeft geen inkomen bij ziekte, maar niet als u vervanging heeft;
  • U heeft wellicht een onregelmatig inkomen;
  • U bent veel tijd kwijt aan de administratie en boekhouding;
  • Uw pensioen wordt niet via uw werk geregeld, dit moet u zelf regelen.

Stappenplan bedrijf starten in Vlaanderen

Om een onderneming te kunnen starten is het belangrijk om eerst goede voorbereidingen te treffen. We benoemen hieronder vijf stappen die u moet doorlopen om een bedrijf in Vlaanderen te kunnen starten.

Stap 1: Ondernemingsplan en financieel plan


Het schrijven van een ondernemingsplan is niet verplicht. Toch is het belangrijk om dit wel te doen. Door een goede voorbereiding wordt de kans op succes aanzienlijk vergroot. Met een ondernemingsplan krijgt u meer inzicht in uw ondernemersvaardigheden, doelen, marktpositie en de haalbaarheid van uw idee. Het ondernemingsplan bestaat in grote lijnen uit drie verschillende onderdelen:

  1. Beschrijving van u en uw onderneming: in dit gedeelte beschrijft u uw ondernemersvaardigheden, het idee voor uw onderneming, concrete stappen wat u gaat doen, welke doelen u voor ogen heeft en hoe u dit gaat behalen. Een tip is om uw businessplan voor te leggen aan vrienden of familie zodat er met een frisse blik naar uw plannen kan worden gekeken. Zo verkrijgt u waardevolle feedback over zaken die u misschien over het hoofd had gezien.
  2. Marketingplan: in het marketingplan doet u onderzoek naar uw doelgroep en de markt. U beschrijft hoe u uw product of dienst onder de aandacht gaat brengen bij uw potentiële klanten. Ook achterhaalt u of er wel voldoende vraag naar uw product of dienst is en wie hierin uw concurrentie is. Een marketingplan bevat dan ook altijd een doelgroep- en klantonderzoek en een SWOT-analyse met mogelijke kansen en bedreigingen voor uw onderneming.
  3. Financieel plan: tot slot staat er een financieel plan in het ondernemingsplan. Hiermee kunt u beslissen of uw business idee financieel haalbaar is. Bovendien kunt u dit plan gebruiken om voor te leggen aan één of meerdere financiers / banken om hen ervan te overtuigen geldt in uw bedrijf te investeren.

Stap 2: Ondernemingsvorm kiezen

Wilt u zelfstandig ondernemer worden? Dan moet u kiezen tussen één van de Belgische ondernemingsvormen. Sinds de vennootschapswetgeving zijn een aantal vennootschapsvormen weggevallen, waardoor het maken van een keuze al wat eenvoudiger is geworden. Toch blijft het belangrijk om u zich goed te laten informeren over alle mogelijkheden en verschillen voordat u een uiteindelijke ondernemingsvorm kiest. De meeste starters in België kiezen voor een eenmanszaak. Deze ondernemingsvorm is het eenvoudigst om op te richten. Wilt u samenwerken? Dan zult u moeten kiezen voor een vennootschap. Ook zijn hier andere juridische en fiscale regels aan verbonden dan bij een eenmanszaak, die wellicht voor u voordeliger kunnen uitpakken. 

In België kunt u kiezen uit de volgende vennootschapsvormen:

  • BV: Besloten Vennootschap
  • NV: Naamloze Vennootschap
  • CV: Coöperatieve Vennootschap
  • Maatschap
    • Comm.v: Commanditaire Vennootschap
    • VOF: Vennootschap onder Firma

Laat u zich goed informeren door een professionele boekhouder of accountant bij het kiezen van een geschikte ondernemingsvorm. De situatie is voor iedere ondernemer anders.

Stap 3: Zakelijke bankrekening openen

Als nieuwe ondernemer is het verstandig om een zakelijke bankrekening te openen. Hiermee houdt u uw privé en zakelijke uitgaven goed gescheiden. Bovendien geeft dit een professionele uitstraling. Als ondernemer van een vennootschap moet u een zichtrekening openen bij een financiële instelling in België. Het rekeningnummer moet samen met de naam van de instelling worden vermeld op alle handelsdocumenten, facturen, enzovoort.

Stap 4: Ondernemingsnummer aanvragen

Om diensten te mogen verlenen moet u zich inschrijven in de Kruispuntbank van Onderneminge (KBO). U kunt zelf een gewenst loket kiezen. Het loket verifieert of u aan de gestelde eisen voldoet en voert vervolgens uw gegevens in bij de KBO. Na deze inschrijving ontvangt u een ondernemingsnummer bestaande uit tien cijfers. Het ondernemingsnummer is hetzelfde als uw btw-nummer.

Vergeet niet uw btw-nummer te activeren
Alle ondernemingen moeten periodiek btw-aangiftes indienen. Daarom is het belangrijk dat u op tijd uw btw-nummer activeert. Met het ondernemingsnummer dat u van het loket heeft ontvangen, kunt u zich aanmelden bij de btw-administratie in uw regio. U kunt zich zowel fysiek als elektronisch aanmelden. Ook is het mogelijk om dit tegen betaling via het ondernemingsloket te regelen.

Stap 5: Sociaal verzekeringsfonds afsluiten

Een vennootschap is verplicht om zich aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. U moet zowel de vennootschap als uzelf aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds naar keuze. Wilt u in aanmerking komen voor eventuele uitkeringen van de ziekteverzekering? Dan moet u zich ook aansluiten bij een ziekenfonds.

Uiterlijke datum aanmelding sociale verzekeringsfonds voor vennootschap:

  • Drie maanden na de datum waarop uw vennootschap rechtspersoonlijkheid verkreeg.
    Of:
  • Binnen drie maanden nadat de vennootschap is onderworpen aan belasting van niet-inwoners.

Wellicht ook interessant voor u:

Hulp nodig bij de boekhouding of opstart van uw bedrijf?

Wilt u een bedrijf starten? En heeft u hulp nodig bij de opstart en de boekhouding? Wij begrijpen dat u geen zin of tijd heeft om zelf een bedrijfsplan te schrijven of om analyses uit te voeren. De boekhouders in ons netwerk hebben ervaring met het opstellen van businessplannen in verschillende branches. Zij bekijken uw bedrijf kritisch en objectief zodat er een goede analyse wordt gemaakt. Ook nemen zij uw administratieve taken uit handen.

Vul onderstaand aanvraagformulier in en wij zullen zo snel mogelijk telefonisch contact met u opnemen. 👇