Stap 2: Ondernemingsvorm kiezen
Wilt u zelfstandig ondernemer worden? Dan moet u kiezen tussen één van de Belgische ondernemingsvormen. Sinds de vennootschapswetgeving zijn een aantal vennootschapsvormen weggevallen, waardoor het maken van een keuze al wat eenvoudiger is geworden. Toch blijft het belangrijk om u zich goed te laten informeren over alle mogelijkheden en verschillen voordat u een uiteindelijke ondernemingsvorm kiest. De meeste starters in België kiezen voor een eenmanszaak. Deze ondernemingsvorm is het eenvoudigst om op te richten. Wilt u samenwerken? Dan zult u moeten kiezen voor een vennootschap. Ook zijn hier andere juridische en fiscale regels aan verbonden dan bij een eenmanszaak, die wellicht voor u voordeliger kunnen uitpakken.
In België kunt u kiezen uit de volgende vennootschapsvormen:
- BV: Besloten Vennootschap
- NV: Naamloze Vennootschap
- CV: Coöperatieve Vennootschap
- Maatschap
- Comm.v: Commanditaire Vennootschap
- VOF: Vennootschap onder Firma
Laat u zich goed informeren door een professionele boekhouder of accountant bij het kiezen van een geschikte ondernemingsvorm. De situatie is voor iedere ondernemer anders.
Stap 3: Zakelijke bankrekening openen
Als nieuwe ondernemer is het verstandig om een zakelijke bankrekening te openen. Hiermee houdt u uw privé en zakelijke uitgaven goed gescheiden. Bovendien geeft dit een professionele uitstraling. Als ondernemer van een vennootschap moet u een zichtrekening openen bij een financiële instelling in België. Het rekeningnummer moet samen met de naam van de instelling worden vermeld op alle handelsdocumenten, facturen, enzovoort.
Stap 4: Ondernemingsnummer aanvragen
Om diensten te mogen verlenen moet u zich inschrijven in de Kruispuntbank van Onderneminge (KBO). U kunt zelf een gewenst loket kiezen. Het loket verifieert of u aan de gestelde eisen voldoet en voert vervolgens uw gegevens in bij de KBO. Na deze inschrijving ontvangt u een ondernemingsnummer bestaande uit tien cijfers. Het ondernemingsnummer is hetzelfde als uw btw-nummer.
Vergeet niet uw btw-nummer te activeren
Alle ondernemingen moeten periodiek btw-aangiftes indienen. Daarom is het belangrijk dat u op tijd uw btw-nummer activeert. Met het ondernemingsnummer dat u van het loket heeft ontvangen, kunt u zich aanmelden bij de btw-administratie in uw regio. U kunt zich zowel fysiek als elektronisch aanmelden. Ook is het mogelijk om dit tegen betaling via het ondernemingsloket te regelen.
Stap 5: Sociaal verzekeringsfonds afsluiten
Een vennootschap is verplicht om zich aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. U moet zowel de vennootschap als uzelf aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds naar keuze. Wilt u in aanmerking komen voor eventuele uitkeringen van de ziekteverzekering? Dan moet u zich ook aansluiten bij een ziekenfonds.
Uiterlijke datum aanmelding sociale verzekeringsfonds voor vennootschap:
- Drie maanden na de datum waarop uw vennootschap rechtspersoonlijkheid verkreeg.
Of: - Binnen drie maanden nadat de vennootschap is onderworpen aan belasting van niet-inwoners.
Wellicht ook interessant voor u:
Hulp nodig bij de boekhouding of opstart van uw bedrijf?
Wilt u een bedrijf starten? En heeft u hulp nodig bij de opstart en de boekhouding? Wij begrijpen dat u geen zin of tijd heeft om zelf een bedrijfsplan te schrijven of om analyses uit te voeren. De boekhouders in ons netwerk hebben ervaring met het opstellen van businessplannen in verschillende branches. Zij bekijken uw bedrijf kritisch en objectief zodat er een goede analyse wordt gemaakt. Ook nemen zij uw administratieve taken uit handen.
Vul onderstaand aanvraagformulier in en wij zullen zo snel mogelijk telefonisch contact met u opnemen. 👇