Clubhouse app - tips voor ondernemers

5 minuten leestijd
Laatst bijgewerkt op 28-07-2021

Zit u ook te wachten op een Clubhouse app invite? Clubhouse is een nieuwe netwerkapp die momenteel razend populair is in de Appstore. Het is een internationale social media app waarmee er alleen kan worden gepraat; dus u kunt niet reageren met tekst of afbeeldingen, enkel via spraak. U kunt live deelnemen aan gesprekken. De Clubhouse app biedt veel kansen voor ondernemers, maar wat is Clubhouse precies en wat kunt u er als ondernemer allemaal mee? Daar leest u meer over in onderstaand artikel. 

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een nieuwe social media app die internationaal viral is gegaan. Met de app kan er alleen worden gepraat, dus er kan niet worden gereageerd met tekst of afbeeldingen. Er is geen chatfunctie beschikbaar; het is écht de bedoeling om onderling gesprekken aan te gaan via voice-chat. Veel mensen vergelijken Clubhouse met een live podcast, maar dan eentje waar u ook aan kan deelnemen. In de app zijn verschillende ‘rooms’ die u kunt opzoeken op basis van uw interesses of van de personen die u volgt. In een room zijn sprekers en luisteraars aanwezig. Als u een room binnenkomt dan start u altijd als luisteraar. Als u zelf aan het woord wil dan kunt u op het hand-icoontje klikken en dan zal de host u al dan niet toestemming geven om een bijdrage te leveren aan het gesprek. Voor nu is de app alleen beschikbaar op een iPhone of iPad, maar er zijn plannen om Clubhouse ook uit te rollen voor Android.

Wat is het verschil tussen een ‘room’ en een ‘club’ in Clubhouse?
Clubs zijn online communities waarbij de leden of deelnemers iets gemeenschappelijks delen, zoals een passie voor dropshipping of beleggen. Iedereen kan een club volgen, maar als u lid wil worden dan moet de club-beheerder toestemming geven. In de clubs zijn verschillende rooms met onderwerpen over uw vakgebied. Als lid van een club krijgt u automatisch een notificatie zodra er een nieuwe room wordt geopend. 

Hoe krijg ik een invite voor Clubhouse?

Om toegang te krijgen tot de Clubhouse app heeft u een invite nodig. U kunt alleen invite krijgen via personen die al actief zijn op Clubhouse. Een invite gaat via sms, dus de persoon die u uitnodigt moet uw telefoonnummer hebben. Ieder lid heeft slechts twee invites beschikbaar bij de start van een account. Door meerdere rooms te hosten kunt u meer invites verdienen. Er wordt online al grondig gezocht naar ‘Clubhouse invites’ en er worden zelfs invites via eBay aangeboden.

Kansen voor ondernemers

Aangezien het een snel groeiende en vrijwel nieuwe app is kunt u nu uw slag slaan als ondernemer. Er zijn genoeg kansen voor ondernemers binnen de Clubhouse app:

  • Expertstatus te vergroten;
  • Het vergroten van uw netwerk;
  • Clubhouse app inzetten als marketingtactiek. 

We bespreken de kansen hieronder.

 

Expertstatus vergroten

Door het starten van een eigen club en het hosten van eigen rooms kunt u laten zien dat u een expert bent in uw vakgebied en werkt u direct aan uw persoonlijke branding. Een eigen club met veel leden toont aanzien en expertise waardoor meer mensen interesse zullen tonen in uw kennis en activiteiten. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om wekelijks op maandag een meet-up te houden voor de community om meer van elkaar te leren. Ook kunt u de room gebruiken als brainstormsessies of als een soort kleine webinar over uw expertise. Laat u zelf horen via uw rooms, maar pak ook zeker het podium in de rooms van anderen en praat mee over de voor u relevante onderwerpen.

Het vergroten van uw netwerk

Daarnaast is een groot voordeel van de app dat u een nieuw publiek kunt bereiken. De social media app is een laagdrempelige vorm van netwerken waarbij u door middel van het hosten van rooms in contact kunt komen met verschillende ondernemers en wellicht zelfs in potentiële klanten. Door op de profielfoto van een persoon te klikken kunt u direct op ‘volg’ klikken. Hoe meer mensen u volgt, hoe meer rooms u ziet waar u bij kunt aansluiten. Tot slot kunt u uw Instagram- en Twitteraccount aan Clubhouse koppelen om buiten de app verder te netwerken.

Clubhouse app inzetten als marketingtactiek

Betrek Clubhouse in uw marketingplan, bijvoorbeeld om meer naamsbekendheid te creëren voor uw onderneming. Let op: het kanaal is nog niet ingericht voor de verkoop van producten of diensten. Adverteren is (nog) niet mogelijk. Dit komt omdat deelnemers van de app de intentie hebben op inspiratie op te doen en hun kennis te verrijken. Het gaat erom dat u waarde levert aan de deelnemers, of andersom kennis opdoet uit een room van iemand anders. Door waarde over uw vakgebied te delen middels Q&A’s en discussies in rooms is de kans groot dat uw naamsbekendheid zal stijgen. Bereid u goed voor en zorg dat u uw praatje klaar heeft zodra u gaat spreken.

Tips om uw Clubhouse bio vorm te geven

U kunt een uitgebreide bio schrijven op uw Clubhouse profiel. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram kunt u bij deze app wél een lange bio schrijven. Maar houd in uw achterhoofd dat mensen in eerste instantie alleen de eerste drie zinnen krijgen te zien. Zorg dus dat de eerste drie regels de aandacht trekken! Onze tips voor een goede Clubhouse bio zijn:

  • Zet in de eerste 3 zinnen van uw bio wie u bent en hoe u mensen helpt.
  • Zorg voor een opvallende profielfoto, bijvoorbeeld met een kleur achter uw foto.
  • Laat zien waar u vandaan komt (Stad, Land).
  • Creëer een Engelstalige bio indien u mee wilt doen aan internationale rooms.
  • Maak een eigen URL voor Clubhouse (bijv. wrkd.be/clubhouse) en vermeld hierin relevante links en informatie over uw onderneming. Links zijn niet klikbaar in de bio, maar een korte en krachtige URL is eenvoudig om over te nemen.
  • Eindig de bio met een duidelijke call-to-action, zoals: ‘Neem een kijkje op onze website www.wrkd.be’

We hopen dat we wat meer duidelijkheid hebben kunnen scheppen over wat de Clubhouse app inhoudt en wat deze voor u als ondernemer kan betekenen. 

Overweegt u om de Clubhouse app te gebruiken?