Overzicht steunmaatregelen corona voor ondernemers in Vlaanderen

19 minuten leestijd
Laatst bijgewerkt op 06-10-2021

Voor vrijwel iedere ondernemer is steun noodzakelijk om de impact van de coronacrisis zoveel mogelijk te beperken. Om Vlaamse bedrijven te steunen heeft de overheid verschillende steunmaatregelen uitgewerkt. Hiermee wordt voorkomen dat de bedrijven in zware financiële problemen komen. Er zijn maatregelen getroffen op federaal niveau door de FOD Financiën, maar ook vanuit het Vlaamse Gewest. In dit artikel geven we een overzicht van de voornaamste corona steunmaatregelen en initiatieven voor ondernemers in Vlaanderen.

Corona steunmaatregelen

  • Winwinlening PMV
  • Vriendenaandeel
  • Handelshuurlening
  • COVID-19 Waarborg van Gigarant
  • Coronalening PMV
  • Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme 3
  • Kmo-portefeuille
  • Kmo-groeisubsidie
  • Globalisatiepremie
  • Overbruggingsrecht
    • Dubbel corona-overbruggingsrecht
    • Crisis-overbruggingsrecht
  • Afbetalingsplan voor fiscale schulden

Heeft u hulp nodig om de weg binnen al deze maatregelen te vinden? Start gratis uw aanvraag en ontvang 3 offertes van accountants of boekhouders bij u in de buurt! Zij helpen u graag verder.

Winwinlening

De Winwinlening is een achtergestelde lening die al sinds 2006 actief is. Bij deze lening kunt u geld lenen aan een bevriende kleine ondernemer. Ook zelfstandigen en vrije beroepers die in Vlaanderen zijn gevestigd komen in aanmerking. Vzw’s worden ook toegelaten als zij kunnen worden beschouwd als een kmo. Hiervoor is een gedeeltelijke (of gehele) commerciële activiteit verplicht. De lening van de PMV is door de Vlaamse regering uitgebreid met als doel om kmo’s van meer kapitaal te voorzien tijdens de coronacrisis. Er zijn met de uitbreiding een aantal nieuwe versoepelingen gekomen. 

Nieuwe versoepelingen Winwinlening wegens coronacrisis
Om de negatieve invloed van corona op kmo’s te beperken heeft de overheid de Winwinlening aangepast. In plaats van 8 jaar is er nu een looptijd tussen de 5 en 10 jaar. Daarnaast kunt u als kredietnemer tot een maximum van € 300.000,- lenen, in plaats van de oorspronkelijke € 200.000,-. Een kredietgever mag maximaal € 75.000,- ontlenen, dit is meer dan de oorspronkelijke € 50.000,-. Tot slot kan de ontlener bij een faillissement 40% terugkrijgen via een belastingvermindering, in plaats van de oorspronkelijke 30%. Lees hieronder welke voorwaarden er gelden voor de Winwinlening. 

Wat zijn de voorwaarden van Winwinlening?
De kredietnemer die de Winwinlening afsluit moet een kmo of zelfstandige zijn met een exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest. Daarnaast moeten de kmo’s voldoen aan de volgende eisen:

  • Minder dan 250 medewerkers in dienst;
  • De jaaromzet is niet hoger dan € 50 miljoen euro (het balanstotaal is niet hoger dan € 43 miljoen euro);
  • De kmo moet voldoen aan een vastgelegd zelfstandigheidscriterium. Dit houdt in dat niet meer dan 25% van het kapitaal of de stemrechten in het bezit mogen zijn van één of meerdere grotere ondernemingen. 

Ook voor de kredietgever gelden er een aantal voorwaarden, namelijk:

  • De kredietgever is geen werknemer van de kredietnemer;
  • Tijdens de looptijd van de Winwinlening kan de kredietgever geen kredietnemer zijn bij een andere Winwinlening;
  • De kredietgever is een natuurlijke persoon die personenbelasting betaalt;
  • De kredietgever is gevestigd in het Vlaamse gewest;
  • Als de kredietnemer zelfstandige is, dan kan de kredietgever niet de echtgenoot of wettelijk samenwonende partner van de kredietnemer zijn;
  • Als de kredietnemer een rechtspersoon is, dan kan de kredietgever géén aandeelhouder met meer dan 5% van de aandelen zijn van de kredietnemer. 

Wanneer moet ik de Winwinlening aanvragen?
Leningen die in 2020 zouden zijn afgelopen, zijn met 2 jaar verlengd (tot een maximum van 10 jaar). U kunt tot en met 31-12-2021 een aanvraag indienen voor de Winwinlening.

Hoe vraag ik de Winwinlening aan?
U kunt via de website van PMV het digitale formulier invullen. Na verzending drukt u de akte en de aflossingstabel in drievoud af. U heeft namelijk twee exemplaren nodig voor de kredietgever en nemer, en het derde exemplaar dient door beide partijen te worden ondertekend en naar PMV-Waarborgen NV gestuurd te worden. Digitale verzending van de akte is ook mogelijk via winwinlening@pmv.eu

Let op: alleen het exemplaar dat door beide partijen is ondertekend wordt geregistreerd. 

Vriendenaandeel

Vanaf midden februari 2021 kunnen ondernemers gebruikmaken van Vriendenaandeel. Via deze regeling worden ondernemers aangemoedigd om te investeren in een kmo. Een Vriendenaandeelhouder kan tot een bedrag van € 75.000,- investeren en krijgt tot 5 jaar lang een fiscaal voordeel van 2,5%. Ook een coöperatieve kan hier gebruik van maken, als wordt voldaan aan de Europese definitie van kmo. U kunt het Vriendenaandeel ook combineren met de hierboven genoemde Winwinlening. De combinatie van beiden mag in dat geval samen maximaal € 75.000,- bedragen. 

Wat zijn de voorwaarden van het Vriendenaandeel?
Er zijn een aantal voorwaarden verbonden aan het Vriendenaandeel. Zo mag u als kapitaalverstrekker geen werknemer of bestuurder van de betreffende onderneming zijn. Daarnaast mag u niet de echtgenoot of wettelijke samenwonende partners van de bestuurder zijn. Bent u een kleine aandeelhouder en bezit u tot maximaal 10% van de aandelen? Dan kunt u wel bijkomend kapitaal verkrijgen via het systeem van het Vriendenaandeel. 

In de volgende gevallen maakt een onderneming géén aanspraak op het Vriendenaandeel: 

  • De onderneming heeft in de afgelopen 2 jaren een kapitaalvermindering doorgevoerd;
  • De onderneming voert tijdens deze periode een kapitaalvermindering door;
  • De onderneming mag dividenden uitkeren (als er uitkeerbare winst is).

Wanneer moet ik het Vriendenaandeel aanvragen?
Vriendenaandeel is vanaf 11 februari 2021 operationeel. 

Hoe kan ik het Vriendenaandeel aanvragen?
U moet een uitgifteovereenkomst binnen 3 maanden na de volstorting van de Vriendenaandelen overmaken aan de PMV/z-Waarborgen NV. U kunt digitaal registreren via vriendenaandeel@pmv.eu. Op de website van PMV/z kunt u een voorbeeldformulier van de uitgifteovereenkomst raadplegen. 

Handelshuurlening

Vanaf midden februari kunnen zelfstandigen en ondernemingen gebruikmaken van de handelshuurlening. Deze regeling heeft als doel om huurders te helpen die door liquiditeitsproblemen de handelshuur niet meer kunnen betalen. De handelshuurlening is een vrijwillige overeenkomst tussen een huurder en verhuurder, waarbij de verhuurder één of twee maanden huur kwijtscheldt. De Vlaamse overheid schiet vervolgens een aantal maanden huur voor middels een lening aan de huurder. Deze lening wordt via PMV-leningen geregeld. De uitbetaling hiervan gebeurt rechtstreeks aan de huurder. Bovendien zijn een aantal voorwaarden van de handelshuurlening gewijzigd in 2021. Meer hierover leest u hieronder.

Wat zijn de voorwaarden van de handelshuurlening?
Er zijn een aantal voorwaarden waaraan u moet voldoen om in aanmerking te komen voor de handelshuurlening. Namelijk dat de verhuurder één of twee maanden huur kwijtscheldt en dat het betreffende pand in het Vlaamse Gewest is gevestigd. Overige voorwaarden:

  • Uw onderneming is gevestigd in het Vlaams-Gewest;
  • U had voor het betreffende pand geen huurachterstanden op 15 maart 2020;
  • De onderneming / zelfstandige is actief volgens de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen);
  • U beschikt over een geregistreerd handelshuurcontract waarbij een handelspand tegen vergoeding beschikbaar wordt gesteld.

Er zijn sinds 4 januari 2021 een aantal wijzigingen van de maatregel doorgevoerd:

  • Huurders kunnen een uitbreiding van maximaal 4 maanden huur (in plaats van twee maanden) en een totaalbedrag van € 60.000 per pand aanvragen; 
  • Heeft u meerdere panden? Dan kunt u meerdere handelshuurleningen verkrijgen. Het totale bedrag aan handelshuurleningen aan één onderneming is verhoogd tot een maximum van € 150.000 voor alle panden samen;
  • Ondernemers die al een handelshuurlening hadden aangevraagd krijgen de mogelijkheid om een extra lening aan te vragen (maximaal 4 maanden huur); 
  • Ook ondernemingen die na 12-03-2020 zijn gestart komen in aanmerking voor een handelshuurlening.

Let op: de lening dient volledig terug te worden betaald ten uiterste 24 maanden na de toekenning van het krediet.

Wanneer moet ik de handelshuurlening aanvragen?
U kunt de handelshuurlening indienen tot uiterlijk 01-03-2021. De aanvraag moet worden bevestigd door de verhuurder voor 04-03-2021. 

Hoe kan ik de handelshuurlening aanvragen?
Het aanvragen van de handelshuurlening kan via de online tool op de website van de Vlaamse overheid. De aanvraag gebeurt in twee stappen:

  1. De huurder doet de aanvraag via de online tool en doorloopt een paar schermen.
  2. Zodra de aanvraag is afgerond, krijgt de verhuurder een e-mail met de vraag om in te loggen en de gegevens te bevestigen. Hierna is de aanvraag definitief ingediend.

Hoe kan ik de uitbreiding van de handelshuurlening (extra lening) aanvragen?
Dit gebeurt op dezelfde manier als het aanvragen van de oorspronkelijke aanvraag. Als u heeft ingelogd op de website vindt u naast het al goedgekeurde dossier een knop ‘Vraag uitbreiding aan’. Naast een beroep op de federale waarborgregeling kunt u ook een beroep doen op de Vlaamse COVID-19 waarborgregeling.

COVID-19 Waarborg van Gigarant

Gigarant is een waarborg voor leningen die groter zijn dan 1,5 miljoen euro. In de crisisperiode is de Gigarant Waarborgcapiciteit verhoogd naar 3 miljard euro (huidig: 1,5 miljard euro). Ondernemingen (zowel grote ondernemingen als kmo’s) die als gevolg van de coronacrisis financiële problemen ondervinden kunnen onder bepaalde voorwaarden genieten van de aangepaste COVID-19 waarborg van Gigarant. Deze variant biedt meer flexibiliteit dan de al bestaande Waarborg Gigarant en de kosten liggen iets lager. Gigarant waarborgt tot 80% van een krediet dat groter is dan 1,5 miljoen euro. 

Wat zijn de voorwaarden van COVID-19 Waarborg Gigarant?
Om in aanmerking te komen voor deze waarborg dient u aan een aantal voorwaarden te voldoen: 

  • Uw onderneming is gevestigd in het Vlaams-Gewest;
  • Uw onderneming was op 31-12-2019 géén onderneming in moeilijkheden volgens de richtlijnen van de Europese Commissie;
  • U kunt een goed onderbouwd ondernemingsplan voorleggen;
  • U bent niet actief in de sectoren visserij / landbouw;
  • De onderliggende financiering van uw onderneming draagt bij tot de Vlaamse economie;
  • Alle gebruikelijke kredietvormen in euro komen in aanmerking voor de waarborg (denk aan bankgaranties, leasings, investeringskredieten, etc.);
  • De termijn bedraagt maximaal 6 jaar;
  • Dossiers die onder het federale ‘corona-akkoord’ vallen worden uitgesloten van deze waarborg;
  • Er zal een tewerkstellingsengagement gevraagd worden;
  • Het maximum bedrag van de financiering per onderneming wordt beslist volgens de Europese regelgeving: 

Wanneer moet ik COVID-19 Waarborg Gigarant aanvragen?
Aanvankelijk was deze waarborg geldig tot 31-12-2020, maar deze is nu verlengd tot 15-04-2021. U kunt de COVID-19 waarborg van Gigarant dus tot uiterlijk 15-04-2021 aanvragen. 

Hoe kan ik COVID-19 Waarborg Gigarant aanvragen?
De COVID-19 waarborgen zijn telkens maatwerk en kunnen door de bank of door de ondernemer zelf worden aangevraagd. PMV stelt uw onderneming op de hoogte zodra de waarborgaanvraag is goedgekeurd. 

Coronalening PMV

De Vlaamse overheid heeft 500 miljoen euro vrijgemaakt voor achtergestelde coronaleningen op drie jaar om de liquiditeitsnood bij ondernemers op de middellange termijn zoveel mogelijk op te vangen. Dit lening is gericht op zelfstandigen en kmo’s in hoofdberoep die gevestigd zijn in het Vlaamse gewest. De focus ligt hierbij vooral op start-ups en scale-ups die belangrijk zijn voor de toekomst van de Vlaamse economie en grote nood hebben aan een versterking van het eigen vermogen. Met een periode van drie jaar heeft u als ondernemer de tijd om uw omzet terug op peil te krijgen. 

Wat zijn de voorwaarden van de achtergestelde coronalening van PMV?
De lening van PMV kent een hoop voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Hieronder benoemen we er een aantal. Neem contact op met uw accountant voor een volledig overzicht van de maatregelen van deze regeling om te controleren of u in aanmerking komt voor de lening. 

  • U behoort tot één van de volgende doelgroepen: 
  • Uw onderneming is intrinsiek gezond;
  • Uw onderneming is gevestigd in het Vlaams-Gewest;
  • Het maximumbedrag van de lening wordt beperkt tot het grootste van de volgende bedragen:
  • Het krediet dat wordt toegekend moet minstens 12 maanden van uw financieringsbehoefte volledig dekken;
  • U neemt het achtergesteld krediet in één schijf op bij de toekenning;
  • Er is geen cumulatie mogelijk met de hinder- of compensatiepremie, wel zijn de federale waarborg- en ondersteuningsmaatregelen complementair.

Wanneer moet ik de coronalening van PMV aanvragen?
Een aanvraag indienen voor de achtergestelde (corona)lening van PMV kan tot 15-04-2021. 

Hoe kan ik de coronalening van PMV aanvragen?
U kunt de coronalening van PMV online aanvragen via het formulier op de website van PMV. De doorlooptijd tussen de aanvraag en de beslissing over de coronalening wordt zoveel mogelijk beperkt tot maximaal één maand.

Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme 3

Het Nieuw Vlaams beschermingsmechanisme is een steunmaatregel waarbij Vlaamse ondernemingen en zelfstandigen die een omzetdaling van 60% hebben een aanvraag kunnen indienen voor een premie. Het doel hiervan is om deze ondernemers financieel te ondersteunen en ondernemers de mogelijkheid te geven om de terugloop in ontvangsten te overbruggen. Het Vlaams Beschermingsmechanisme is verlengd tot en met februari 2021.

Wat zijn de voorwaarden van Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme 3?

  • De hoogte van de premie bedraagt 10% van de omzet in de referteperiode. Voor zelfstandigen in bijberoep is dat 5%;
  • De onderneming heeft een exploitatiezetel in Vlaanderen;
  • U bent gevestigd in het Vlaams-Gewest;
  • Er is een omzetdaling van tenminste 60% in vergelijking met dezelfde periode in het jaar 2019. Bent u een starter? Dan wordt de vergelijking gemaakt op basis van de verwachte omzet uit het financieel plan; 
  • De omzetdaling moet het gevolg van de coronamaatregelen zijn zoals opgelegd door het Overlegcomité;
  • Ook ondernemingen die verplicht moesten sluiten kunnen een aanvraag indienen voor de periode tussen 16/11/2020 en 31/12/2020, mits de onderneming een omzetdaling van 60% kan aantonen; 
  • Het Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme kan met de coronalening van PMV worden gecumuleerd (ook voor leningen boven de € 75.000,-).

Wanneer moet ik Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme 3 aanvragen?
Er zijn verschillende perioden van het Vlaams Beschermingsmechanisme waarvoor een aanvraag kan worden ingediend. Deze zijn als volgt:

  • De aanvraag voor de tweede periode die loopt van 16-11-2020 t/m 31-12-2020 kan worden aangevraagd vanaf 04/01/2021 tot uiterlijk 15 februari 2021.
  • De aanvraag voor de maand januari (2021) kan worden aangevraagd vanaf 16/02/2021 tot uiterlijk 15 maart 2021.
  • De aanvraag voor de maand februari (2021) kan worden aangevraagd vanaf 16/03/2021 tot uiterlijk 15 april 2021.

Hoe kan ik Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme 3 aanvragen?
De aanvraag kan online worden ingediend en zal door VLAIO worden onderzocht. De beslissing wordt per e-mail naar de onderneming gestuurd. 

Let op: het bewijsmateriaal voor de omzetdaling moet vijf jaar worden bijgehouden voor een eventuele controle.

Kmo-portefeuille

De kmo-portefeuille is een steunmaatregel waarmee ondernemers, zelfstandige ondernemers en werknemers in Vlaanderen financiële steun krijgen voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van hun onderneming doen verbeteren. Onder dit type diensten vallen opleidingen of diensten die het bedrijf adviseren, bijvoorbeeld via het opstellen van een marketingplan voor de onderneming. Kleine ondernemingen (minder dan 50 werknemers) krijgen tot 30% steun en middelgrote ondernemingen krijgen tot 20% steun, met een maximum van € 7.500,- per jaar. 

Wat zijn de voorwaarden van de kmo-portefeuille?

  • Uw onderneming staat ingeschreven als kmo of u beoefent een vrij beroep;
  • U bent gevestigd in het Vlaams Gewest;
  • Er dient minimaal € 100,- (exclusief btw) te worden besteed aan een ondersteunend adviesproject (training, opleiding, webinarseries) om een deel van het inschrijfgeld terug te krijgen;
  • U sluit een overeenkomst met een geregistreerde dienstverlener;
  • Bij iedere les tekent u de aanwezigheidslijst;
  • De opleiding is betaald voor 31 december op het jaar van de steunaanvraag.

Wanneer moet ik de kmo-portefeuille aanvragen?
U heeft tot uiterlijk twee weken na de start van de training, opleiding of andere variant om uw aanvraag in te dienen

Hoe kan ik de kmo-portefeuille aanvragen?
Voordat u een kmo-aanvraag kunt indienen, moet u zich eerst aanmelden voor de deelname aan de opleiding of training. U dient uw aanvraag in via het digitale formulier op de website van de Vlaamse overheid.

Kmo-groeisubsidie

Voor kmo’s die een groeitraject willen realiseren is de kmo-groeisubsidie opgezet. Via deze subsidie kunnen kmo’s steun krijgen bij het verwerven van kennis die nodig is voor een groeisprong van de onderneming. Bij groei kunt u denken aan; digitalisering, innoveren, internationaliseren, duurzaam ondernemen en transformeren. Het verwerven van extra kennis om te groeien kan op twee manieren: een werknemer in dienst nemen die de juiste kennis heeft, of advies verkrijgen via een dienstverlener. 

U kunt tot € 25.000,- steun krijgen per jaar voor zowel de externe versterking van het team als voor het aannemen van een werknemer. Dus in totaal kunt u € 50.000,- per jaar aan steun krijgen via deze regeling (als u gebruikmaakt van beide manieren van extra kennisverwerving). 

Wat zijn de voorwaarden van de kmo-groeisubsidie?

  • Uw onderneming staat ingeschreven als kmo of u beoefent een vrij beroep;
  • U bent gevestigd in het Vlaams Gewest;
  • Uw onderneming heeft voldoende aantoonbare groeiambitie;
  • Het projectbedrag bedraagt tenminste € 20.000,- exclusief btw;
  • De aangenomen medewerker blijft minimaal één jaar in dienst;
  • Het externe advies dat wordt aangevraagd of de nieuwe medewerker die in dienst wordt genomen, dient uitsluitend van strategisch belang te zijn om de groei van het bedrijf te bevorderen; 
  • Deze steunmaatregel is complementair aan de kmo-portefeuille.

Wanneer moet ik de kmo-groeisubsidie aanvragen?
Sinds 1 januari is de kmo-groeisubsidie veranderd. In het oude systeem konden ondernemingen het hele jaar door een dossier indienen. Vanaf 2021 is er een nieuw systeem van thematische aanvragen. Er zijn drie oproepen op thema:

  1. Oproep 1 met als thema: internationalisering en digitalisering.
    Aanvragen: 01/03/2021 tot en met 30/04/2021.
  2. Oproep 2 met als thema: internationalisering, digitalisering, duurzaam ondernemen.
    Aanvragen: 01/07/2021 tot en met 31/08/2021.
  3. Oproep 3 met als thema: internationalisering, digitalisering, duurzaam ondernemen, innovatie.
    Aanvragen: 01/11/2921 tot en met 31/12/2021.

Hoe kan ik de kmo-groeisubsidie aanvragen?
U dient uw aanvraag in via het digitale formulier op de website van de Vlaamse overheid. Bij de aanvraag moet u een ingevulde trajectbeschrijving toevoegen. De beslissing over uw aanvraag ontvangt u per e-mail.

Globalisatiepremie

De Vlaamse Regering heeft ingestemd met de globalisatiepremie, een steunmaatregel gericht op de sectoren die zwaar zijn getroffen door de coronacrisis. Het gaat hierbij om onderneming die in de laatste drie kwartalen van 2020 tenminste 70% of 90% (afhankelijk van de bedrijfsvorm) omzetverlies hebben gehad. Het steunpercentage zal 10% bedragen van de omzet in dezelfde periode in 2019. 

Wat zijn de voorwaarden van de globalisatiepremie?

  • U bent gevestigd in het Vlaams Gewest;
  • De onderneming had in de laatste drie kwartalen van 2020 (1 april t/m 31 december 2020) een omzetverlies van minstens 70% bij middelgrote en grote ondernemingen of 90% bij kleine ondernemingen;
  • Van het totale bedrag van de globalisatiepremie zullen de al uitbetaalde premies (zoals hinderpremie of het Vlaams beschermingsmechanisme) worden afgetrokken.
  • Heeft uw onderneming een omzet van boven de 25 miljoen en heeft u tenminste 20 werknemers in dienst? Dan wordt uw onderneming gelijkgesteld aan de categorie voor 200 werknemers of meer.

Zie onderstaande tabel voor een overzicht van de premie voor verschillende bedrijfsgroottes.


Wanneer moet ik de globalisatiepremie aanvragen?
De steunmaatregel kan nog niet worden aangevraagd aangezien deze momenteel verder wordt uitgewerkt.

Overbruggingsrecht

De federale overheid heeft het overbruggingsrecht ingevoerd om zelfstandigen financieel te ondersteunen die failliet zijn verklaard of de deuren moesten sluiten. Het overbruggingsrecht is een sociaal recht: u heeft automatisch recht op de financiële steun via uw socialeverzekeringsfonds. De federale overheid heeft aangekondigd om het klassieke overbruggingsrecht uit te breiden als gevolg van de aanhoudende coronacrisis, waardoor deze ook in 2021 is aan te vragen. We bespreken hieronder beide uitkeringen van het overbruggingsrecht waarop u in 2021 nog steeds beroep kunt doen: het ‘Dubbel corona-overbruggingsrecht’ en het ‘Crisis-overbruggingsrecht’.

Dubbel corona-overbruggingsrecht

Het Dubbel corona-overbruggingsrecht werd op 15 januari 2021 goedgekeurd waardoor niet alleen in januari, maar ook in februari en maart 2021 een dubbel overbruggingsrecht kan worden aangevraagd. De steunmaatregel is gericht op ondernemers waarvan de activiteit verplicht onderbroken werd naar aanleiding van de sluitingsmaatregelen om het coronavirus in te perken. Hierbij is er geen minimumduur vereist van de onderbreking. Ook zelfstandigen die niet verplicht moeten sluiten maar waarvan de hoofdactiviteit afhankelijk is van een zelfstandige activiteit komen in aanmerking voor dit recht.

Wat zijn de voorwaarden van het Dubbel corona-overbruggingsrecht?

  • Ten eerste moet uw onderneming gevestigd zijn in België;
  • Een andere voorwaarde is dat u als zelfstandige sociale bijdragen bent verschuldigd in België. Er wordt hierbij een onderscheid gemaakt tussen zelfstandigen die recht hebben op de gehele uitkering of op een gedeeltelijke uitkering. Ga naar de website van VLAIO voor een overzicht van de verschillen;
  • De omvang van de steun hangt af van de gezinslast, zie de tabel hieronder.

Wanneer moet ik het Dubbel corona-overbruggingsrecht aanvragen?
U kunt het dubbel corona-overbruggingsrecht tot uiterlijk 30-09-2021 aanvragen.

Hoe kan ik het Dubbel corona-overbruggingsrecht aanvragen?
U dient een aanvraag in bij een socialeverzekeringsfonds. Zij hebben een aanvraagformulier voor u.

Let op: u dient elke maand opnieuw een aanvraag in te dienen, met de vermelding van de omzetcijfers.

Crisis-overbruggingsrecht

Waar het Dubbel corona-overbruggingsrecht in januari en februari 2021 aangevraagd kon worden, daar zal het crisis-overbruggingsrecht zijn intrede maken in maart 2021. Het tijdelijk crisis-overbruggingsrecht wordt ingevoerd met drie pijlers:

  1. Pijler 1: in deze pijler kunt u een beroep doen op het overbruggingsrecht als u nog steeds door de sluitingsmaatregelen van de overheid wordt getroffen.
  2. Pijler 2: Als u in de maanden januari, februari en maart 2021 wordt geconfronteerd met een grote omzetdaling dan kunt u recht hebben op het overbruggingsrecht, ongeacht in welke sector u werkt. U moet een omzetdaling van tenminste 40% aan kunnen tonen in de kalendermaand voorafgaand aan de maand waarvoor u de uitkering aanvraagt, vergeleken met dezelfde periode in 2019.
  3. Pijler 3: in sommige gevallen is het tijdens de maanden januari, februari en maart 2021 mogelijk om in aanmerking te komen voor het Crisis-overbruggingsrecht bij quarantaine of zorg voor een kind pijler 3.

Wat zijn de voorwaarden van het crisis-overbruggingsrecht?
De voorwaarden om in aanmerking te komen voor het crisis-overbruggingsrecht zijn gelijk aan die van het Dubbel corona-overbruggingsrecht. Wel verschilt de omvang in steun. Daarover meer in onderstaande tabel. Let op: dit betreft de maand maart 2021.

Wanneer moet ik het crisis-overbruggingsrecht aanvragen?
U kunt het crisis-overbruggingsrecht tot uiterlijk 30-09-2021 aanvragen.

Hoe kan ik het crisis-overbruggingsrecht aanvragen?
U dient een aanvraag in bij uw sociale verzekeringsfonds. Zij hebben een aanvraagformulier voor u.

Let op: u moet elke maand opnieuw een aanvraag indienen met de vermelding van de omzetcijfers.

Afbetalingsplan voor fiscale schulden

Ook op fiscaal vlak heeft de overheid steunmaatregelen uitgewerkt. Zo is er de mogelijkheid om individueel uitstel van betaling van belastingen aan te vragen zonder boetes tot 31 maart 2021. Deze steunmaatregel is gericht op ondernemingen die kunnen aantonen dat ze zijn gehinderd als gevolg van de coronacrisis. Het afbetalingsplan kan onder andere worden aangevraagd voor btw, bedrijfsvoorheffing en vennootschapsbelasting. 

Wat zijn de voorwaarden van het afbetalingsplan voor fiscale schulden?

  • Uw onderneming is gevestigd in België;
  • De fiscale schulden mogen niet voortkomen uit fraude;
  • De steunmaatregel kan niet worden toegekend aan ondernemingen die onafhankelijk van het coronavirus betaalmoeilijkheden ondervinden;
  • De steunmaatregel wordt ingetrokken als het toegestane afbetalingsplan niet is nageleefd of wanneer er een collectieve faillissementsprocedure ontstaat.

Wanneer moet ik het afbetalingsplan voor fiscale schulden aanvragen?
U kunt het afbetalingsplan voor fiscale schulden tot uiterlijk 31-03-2021 aanvragen.

Hoe kan ik het afbetalingsplan voor fiscale schulden aanvragen?
Op de website van VLAIO vindt u een aanvraagformulier. Deze aanvraag dient u per e-mail (of brief) te bezorgen aan het Regionaal Invorderingscentrum dat bevoegd is voor uw gemeente. 

Let op: er moet per schuld een aanvraag worden ingediend op het moment van ontvangst van een betaalbericht (of aanslagbiljet). 

Hulp nodig van een ervaren boekhouder of accountant?

Heeft u hulp nodig bij een financieel of fiscaal vraagstuk? Onze professionele boekhouders en accountants hebben jarenlange ervaring in het werkveld. Start gratis en vrijblijvend uw aanvraag en wij matchen u aan een geschikte boekhouder of accountant bij u in de buurt.