Het is de droom van velen: het starten van een eigen horecazaak. Er komt een hoop kijken bij het opstarten van een eigen café of restaurant. Naast het zorgen voor uw gasten en personeel zult u te maken krijgen met alle administratie wat een eigen onderneming met zich meebrengt. Daarnaast geldt er een strikte regulering en komen er nogal wat risico’s kijken bij het beginnen van een horecazaak, al zeker tijdens de coronacrisis. Misschien voelt het wat vreemd om een horecazaak tijdens de crisis te starten, maar ook de huidige periode biedt volop kansen voor nieuwe ondernemers. Wij helpen u graag op weg met verschillende tips en onderstaand stappenplan.
Op deze pagina:
Sommige ondernemers ontwikkelen om de zoveel tijd een geheel nieuw concept, anderen willen graag een concept voor de lange termijn ontwikkelen. Hoe dan ook begint een sterk concept altijd met een helder einddoel. Daarna volgt de invulling hoe dit gerealiseerd gaat worden. We benoemen hieronder een aantal externe en interne zaken die van invloed kunnen zijn op de conceptontwikkeling.
Extern:
Intern:
Onze tip is om vooral om u heen te kijken naar wat de concurrentie wel of niet doet en elke kans te benutten die langskomt. Denk vervolgens na over een goede huisstijl, inrichting en marketingwerkzaamheden (meer hierover in stap 8).
Begin daarnaast met het verzamelen van financiële middelen en het analyseren van alle cijfers. Beschikt u over voldoende geld om een horecazaak te starten? Of moet u investeerders zoeken? In het laatste geval is het overtuigen via een financieel plan van groot belang. In dit plan onderzoekt u de investeringen, leveranciers, personeelskosten, etc.
Een financieel plan is één van de onderdelen van een ondernemingsplan. Hieronder benoemen we alle onderdelen waar een ondernemingsplan uit bestaat:
Ten tweede heeft u vergunningen nodig die situatiegebonden zijn, zoals het mogen schenken van sterke drank en het draaien van (rechtenvrije) muziek (een SABAM-overeenkomst). Maar ook zaken als de afvalverwerking en eventuele milieugerelateerde kwesties vereisen een vergunning.
Tot slot vereist de gemeente vaak extra vergunningen, zoals voor afwijkende openingstijden of voor het verruimen of aanleggen van een terras.
Een goede boekhouder helpt u graag met uw ondernemingsplan en het regelen van de benodigde vergunningen. Wij hebben boekhouders in ons netwerk die affiniteit en ervaring hebben met de horeca. Vul dit formulier in en ontvang drie offertes van geschikte boekhouders bij u in de buurt.
We geven u een aantal tips voor een sfeervolle inrichting van uw horecazaak:
Verlies daarnaast niet de offline marketing uit het oog. Geprinte media, al zeker in de nabije omgeving, is nog altijd krachtig. Zo kunt u omringende bewoners uitnodigen voor de opening van uw zaak.