Vind je boekhouder voor
Bouw

Vind je boekhouder voor
Bouw

Boekhouder in de bouw

De bouwsector doorgaat een lastige tijd, kijkend naar de PFAS- en stikstofproblematiek. Toch gaat het steeds beter in de bouw. De sector blijft groeien en het aantal zelfstandigen in de bouw neemt toe. Onze boekhouders hebben al ervaring opgedaan in de bouw en zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Hierdoor kunnen de boekhouders in ons netwerk u gerichte adviezen geven. Wij helpen zowel kleine als (middel)grote bouwbedrijven en zelfstandige ondernemers en verzorgen graag uw boekhouding. De boekhouders in ons netwerk weten als geen ander waar fiscale voordelen en subsidiekansen liggen. Lees hieronder meer over boekhouding in de bouw en wat wij daarin voor u kunnen betekenen.

Op deze pagina:
» Boekhouders met ervaring in de bouwsector
» Belang van goede boekhouding voor de bouw
» Btw-aangifte doen als ondernemer in de bouw- en infrasector
» Btw-verleggingsregeling: wat is het en hoe werkt het?
» Hoofdaannemer en onderaannemer in de bouw
» Subsidieregelingen voor de bouwsector
» Starten als zelfstandig ondernemer in de bouw
» Tijd en kosten besparen met boekhouding voor bouw
» Meer inzicht in bedrijfsvoering

Boekhouders met ervaring in de bouwsector

Boekhouders verschillen sterk in service en kwaliteit. In ons landelijk netwerk zijn alleen de beste boekhouders toegelaten met jarenlange ervaring in hun vak. Daarnaast hebben we boekhouders beschikbaar die gespecialiseerd zijn in verschillende sectoren. U vindt eenvoudig een boekhouder die veel ervaring heeft in de bouwsector. Toepasbare oplossingen voor projectadministratie, het verkrijgen van vergunningverleningen en administratie van alle uren, materialen en klussen. Een expert die weet waar u het over heeft werkt wel zo prettig, huur daarom een boekhouder voor de bouw in bij Boekhouderloket.be om zeker te zijn van de juiste kwaliteit en service. 


boekhouder bouwsector 

Belang van goede boekhouding voor de bouw

Als ondernemer in de bouw is het belangrijk om een helder inzicht te hebben in de actuele financiële situatie. Consumenten hebben steeds minder financiële ruimte beschikbaar en ook de PFAS- en stikstofproblematiek zorgt voor veel vertragingen in de bouw. Een nauwkeurige boekhouding is volgens de wet verplicht en geeft u meer inzicht in de financiële gezondheid van uw bouwbedrijf. Onze boekhouders houden graag uw administratie en boekhouding bij op een overzichtelijke en gestructureerde manier. Zo kan de boekhouder u altijd op zaken wijzen die aandacht nodig hebben en bent u op tijd op de hoogte als er moet worden bijgestuurd. 

Btw-aangifte doen als ondernemer in de bouw- en infrasector

Over alle transacties wordt btw berekend, daar is de FOD geïnteresseerd in. Het verschil tussen de inkomende en de uitgaande btw is wat u uiteindelijk moet afdragen, of terugkrijgt, van de FOD. Onze boekhouders weten hoe u fiscaal voordeel kunt behalen en houden graag uw volledige boekhouding bij. Als u uw boekhouding goed bijhoudt, dan heeft u ieder kwartaal met slechts een paar klikken inzicht in de hoeveelheid btw die u moet betalen of terugkrijgt van de FOD. De belangrijkste btw-regeling in de bouw is de verleggingsregeling. Hieronder bespreken we wat dat is en hoe de regeling werkt.

Btw-verleggingsregeling: wat is het en hoe werkt het?

Als ondernemer in de bouw heeft u waarschijnlijk regelmatig te maken met onderaanneming en het uitlenen van personeel. Bij deze situaties geldt de btw-verleggingsregeling. De btw kan dan naar u worden verlegd of u kunt de btw zelf verleggen. De regeling geldt alleen voor fysieke werkzaamheden zoals bouwen, slopen, onderhouden, schoonmaken, herstellen en aanleggen. De regeling geldt dus niet voor ontwerpwerkzaamheden door architecten of ontwerpers. Als zelfstandig ondernemer in de bouw is het belangrijk om een juiste boekhouding bij te houden en btw af te dragen. Als u een product of dienst levert dan vermeld u in de meeste gevallen de btw over het factuurbedrag. 

De btw die u van een afnemer ontvangt betaalt u terug aan de FOD. Hiervoor is het van belang dat u begrijpt of u de hoofdaannemer of de onderaannemer bent. Lees hieronder het verschil.

Hoofdaannemer en onderaannemer in de bouw

U bent hoofdaannemer als een opdrachtgever een overeenkomst aangaat met uw bouw- of klusbedrijf. In veel gevallen zult u zelfstandig de klus uitvoeren, maar soms schakelt u andere zelfstandige ondernemers of freelancers in om samen de klus aan te pakken. De onderaannemers (de andere zelfstandig ondernemers) kunnen dan de btw naar u verleggen. Voert u een klus uit voor een ander (groter) aannemersbedrijf? Dan bent u de onderaannemer. U heeft in dit geval een overeenkomst met een andere ondernemer en niet met de opdrachtgever. U kunt de btw dan naar de hoofdaannemer verleggen.

Subsidieregelingen voor de bouwsector

De bouw staat in de top vijf van sectoren die veel subsidiegeld laten liggen. Waarschijnlijk komt dit doordat deze sector vooral bezig is met hard werken en oplossen van personeelstekorten, in plaats van het letten op mogelijke subsidies. Duurzaam wonen en bouwen staat hoog op het lijstje aangezien de overheid de klimaatdoelstellingen graag wilt halen. Daarnaast zijn er nog andere subsidies in de bouw beschikbaar, omdat het belangrijk is dat de sector op volle kracht door kan blijven gaan. Tot slot zijn er regelingen en subsidies voor aanpassingen die veiligheid garanderen. 

Een aantal subsidies voor de bouwsector zijn:

  • Kmo-portefeuille;
  • Kmo-groeisubsidie;
  • Ontwikkelingsproject;
  • Strategisch ecologiesteun;
  • Cybersecurity -verbetertraject.

Benieuwd welke subsidies voor u belangrijk zijn en voor welke subsidies u in aanmerking komt? Laat u adviseren door een professionele boekhouder. Via het formulier onderaan deze pagina kunt u gratis en vrijblijvend drie offertes van boekhouders bij u in de buurt aanvragen.

Starten als zelfstandig ondernemer in de bouw

Het verbouwen van een woonkamer, aanbouw plaatsen of het uitvoeren van een grote schilderklus, klinkt dit als iets voor u? De populairste freelance beroepen in de bouw zijn: loodgieter, timmerman, stukadoor, elektricien, aannemer, tegelzetter en kraanmachinist. 

Het aantal mensen dat als zelfstandige ondernemer zonder personeel aan de slag gaat in de bouw groeit hard, zie onderstaande grafiek. Maar liefst 85 procent van de bouwbedrijven bestaat uit eenmanszaken. Als zelfstandig ondernemer in de bouw zult u uw eigen klantenkring moeten opbouwen en heeft u alle vrijheid om te kiezen welk werk u gaat doen.  

Er zijn een aantal zaken die u moet regelen om als (kleine) zelfstandige in de bouw aan de slag te gaan, denk aan:

  • Inschrijven bij de Kamer van Koophandel;
  • Een zakelijke bankrekening openen;
  • Verzekeringen en marketing regelen;
  • Een werkbus aanschaffen inclusief belettering;
  • Opzetten van boekhouding en administratie.

De concurrentie binnen deze sector is ontzettend groot en ook de investeringskosten kunnen flink oplopen. Laat u zich daarom goed informeren over de mogelijkheden door een professionele boekhouder.

Tijd en kosten besparen met boekhouding voor bouw

Digitalisering zit nog niet helemaal ingeburgerd in de bouwsector. Door digitaal te boekhouden of door boekhouding uit te besteden kunt u veel kosten en tijd besparen. Administratie kan worden geautomatiseerd waardoor u minder hoeft te doen of te begrijpen. Ook heeft u daarmee sneller de juiste cijfers die u aan uw accountant kunt toereiken. Op de lange termijn haalt u de kosten voor het inhuren van een boekhouder voor uw bouwonderneming er met gemak uit. Alleen al daarom kan het heel interessant en winstgevend zijn om deze optie te overwegen. 

Loonadministratie bouwpersoneel
De salarisadministratie vormt een groot onderdeel van de boekhouding. Vooral als u parttimers of oproepkrachten in dienst neemt dan kan dit ingewikkeld worden. Deze werknemers worden dan betaald naar het aantal gewerkte uren. Wij begrijpen dat u zich liever bezighoudt met het waarmaken van de verwachtingen van uw klanten. Daarom nemen wij graag de administratie en boekhouding uit handen en kunt u zich blijven richten op het slopen en (ver)bouwen.

Meer inzicht in bedrijfsvoering

Er zijn continu veel ontwikkelingen aan de gang in de bouw, waardoor u als ondernemer kritisch dient te kijken naar uw manier van bedrijfsvoering. Een actueel inzicht in de financiële stand van uw onderneming en een duidelijke ondernemersstrategie zijn van belang voor de groei van uw bedrijf. Boekhouderloket.be helpt u graag bij het vinden van een geschikte boekhouder die uw administratie op een efficiënte manier inricht om tot de juiste inzichten te komen.

Ontzorgen van bouwbedrijven met professionele boekhouding

De kwaliteitseisen voor jaarrekeningen en jaarlijkse accountantscontroles zijn hoog. De jaarafsluiting moet kloppend zijn, en dat is ieder jaar weer een hele uitdaging. Het is een strak georganiseerd proces dat gepaard gaat met veel deadlines. Wilt u geen deadlines missen voor jaarcontroles en accountantsverklaringen? Onze gekwalificeerde boekhouders helpen u graag!